- Підвищуйте свою обізнаність із типовими віковими особливостями фізичного, інтелектуального та психічного розвитку дитини старшого дошкільного віку для того, щоб адекватно оцінити рівень готовності власної дитини до шкільного навчання і за потреби вчасно надати допомогу.
- Пам’ятайте, що на час вступу до школи дитині дуже важливо мати відповідний рівень мовленнєвого розвитку. Так, дитина в цей віковий період:
· оволодіває правильним звуковим оформленням слова;
· чітко й зрозуміло вимовляє всі звуки, не замінює, не пропускає і не спотворює їх у словах;
· має багатий словниковий запас, граматично правильне мовлення;
· будує різні за структурою речення;
· узгоджує слова в роді, числі та відмінку, правильно відмінює часто вживані слова;
· може розповісти пережиту нею історію, переказати зміст казки, розповіді, описати предмети, які її оточують, розкрити зміст картини, сутність деяких явищ навколишньої дійсності.
- Самостійно проаналізуйте загальний рівень розвитку дитини та визначте її готовність до школи за допомогою відповідних дидактичних ігор та вправ.
- Для самостійного обстеження рівня мовленнєвого розвитку дитини забезпечте вдома належні умови, зокрема:
· .добре провітріть приміщення, у якому відбуватиметься заняття з дитиною;
· забезпечте абсолютну тишу;
· створіть спокійну, доброзичливу атмосферу спілкування.
- Заздалегідь підготуйте необхідні предмети, іграшки та картинки для унаочнення завдань обстеження.
- Проводьте обстеження так: один із дорослих спілкується з дитиною і, граючись, з’ясовує питання, які його цікавлять. А другий дорослий фіксує відповіді дитини, записуючи кожне слово.
- Не виправляйте відповіді дитини, якщо вона відповідає на запитання неправильно.
- Не наполягайте на відповіді, якщо дитина мовчить.
- Не сваріть і не соромте дитину за будь-якої відповіді. Натомість схвалюйте всі її відповіді.
- Зауважте: якщо дитина відповідає й одразу ж дає іншу відповідь — виправляється, це свідчить про те, що вона не впевнена у правильності своєї відповіді. Відтак за кілька днів повторно виконайте з дитиною це завдання. Якщо обидві відповіді збігаються, вважайте, що завдання виконане правильно.
- Обстежуючи рівень мовленнєвої компетентності дитини старшого дошкільного віку, оцініть стан її фонематичного слуху та розвитку зв’язного мовлення.
- Проаналізуйте вміння дитини:
· класифікувати предмети чи зображення на предметних картинках за родовими ознаками;
· виокремлювати зайве слово із семантичного ряду;
· утворювати
· зменшувально-пестливі форми іменників із використанням суфіксів;
· іменники у множині від іменників у формі однини;
· вживати в мовленні —прийменники;
· іменники в родовому відмінку;
· імена в орудному відмінку;
· узгоджувати іменники з числівниками;
· правильно вимовляти багатоскладові слова.
- Організовуючи обстеження, дотримуйтеся таких правил, як:
· проводьте обстеження лише тоді, коли дитина цілком здорова і в доброму гуморі;
· припиняйте обстеження, якщо дитина відмовляється розв’язувати завдання або в неї помітно згасає інтерес;
· розпочинайте наступне обстеження з того розділу чи питання, на якому зупинилися минулого разу;
· проводьте всі завдання обстеження.
- Визначте коло питань, над якими слід додатково попрацювати, якщо з’ясовано, що дитина слабко контролює своє мовлення.
- Зверніться по допомогу до фахівців, якщо дитина зовсім не впоралася з поставленими діагностичними завданнями.